onsdag den 3. april 2019

Linse burgere (18 stk)

1 dl linser

10 dl vand
1,25 dl soja sovs
0,5dl gærflager
1 spsk. tørret basisikum
2 tsk. hvidløgspulver
2 tsk. løgpulver
1 tsk. tørret  timian
1 tsk. tørret salvie

10 dl havregryn (brug evt. glutenfri havregryn, hvis man ønsker glutenfri burgere)

Se linserne efter for urenheder og skyl dem grundigt. Kog dem i 2,5 dl vand i ca. 40 minutter. Hæld overskyende vand fra.

Sæt den næste 8 ingredienser i en gryde og tænd for blusset. Når den næsten koger tilsættes de kogte linser og der røres rundt. Det hele bringes i kog og havregrynene tilsættes og blandes grundigt sammen med resten og tages hurtigt af varmen. Sæt låget på og lad det køle af til man ikke brænder fingrene ved at røre ved det, men det stadigvæk er blødt nok til at forme. Brug en burger former til at forme 18 burgere af ca. 1 cm tykkelse eller brug hænderne. Sættes på en bageplade med bagepapir og bages ved 200 grader C varmluft i ca 20 min eller til de slipper, og kan vendes. Bages derefter 20 min på den anden side. Hvis de ikke kan vendes før der er gået 30-35 min bages de bare 10-5 min på den anden side, så det bliver 40 min i alt. Hvis de får for meget bliver de for hårde. Der kan med fordel bages to plader ad gangen. Burgerne kan fryses og tages ud ved behov. Kan bruges i en burger bolle eller til kartofler med brun sovs.


1 kommentar: