onsdag den 10. april 2019

Sandy's nemme glutenfri boller (10-12 stk.)

25 g gær
6 dl lunkent vand
1 tsk. honning
1 spsk. salt (jeg bruger 3/4 spsk.)
3 spsk. gult fiber Husk (brug dobbelt af det grønne)
200 g fuldkornsrismel
200 g majsmel (man kan orgså bruge quinoamel eller hasselnøddemel)
      (jeg bruger 100 g quinoamel og 100 g boghvedemel i stedet for majsmel)
150 g solsikkekerner og græskarkerner

Bland først gær, vand og honning sammen, til gæren er opløst.
Lad det herefter stå og hvile i ca. 10 min.

Tilsæt salt og Husk. Der skal røres i massen til Husken gelerer,
og massen bliver ret sej.

Resten af ingredienserne blandes i en separat skål og tilføjes massen.
Herefter skal dejen røres godt igennem i ca. 10 min.

Form dejen til små boller med en ske og læg dem på en bageplade
med et klæde over.

(Jeg plejer bare at piske husk godt ind i vandet og tilsætter så resten af det tørre før Husken gelerer. Jeg rører det godt sammen og sætter med det samme bollerne på en bageplade.  Det er nemmere og jeg synes ikke det gør nogen forskel for resultatet.)

Lad dem hæve i ca. 30 min.

Bollerne bages ved 25-35 min i 180 grader (varm luft).
Fugt evt. bollerne med en vandforstøver, inden de sættes i ovnen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar